lördag 20 augusti 2011

Loppisar, auktion och bakterier

Igår var jag ledig så då var mamma hit och sen åkte vi till Emmaus. Så med skit det finns, men otroligt bra att grejer återanvänds. Det är verligen daxs att tänka annorlunda för världen är alldeles för "prylfixerade".
Måste allt vara nytt som man köper.....varför inte åka på loppisar, auktioner och liknande. Det är inte "dåliga" grejer bara för att det är begagnat.
Själv kan jag säga att jag har lite fobi över att köpa begagnade kläder åt mig själv. Jag vill gärna veta VEM som haft som före mig. Får jag tex ett plagg av en vän, jag då är det helt okej.
Men prylar, böcker och liknande, jag det kan jag köpa.
På Emmaus köpte jag 2 trädgårdsböcker. Kanonbra skick och mycket intressant läsning.
Svindyrt att köpa nytt.
Sen stannande vi till vid en loppis på väg hem som hade hur mycket som helst :).
Vi fick gå flera varv eftersom det var så mycket saker.
Där köpte jag silverbestick som jag ska ha som salladsbestick, barnbestick (sked, kniv och gaffel till Martin, en pump som man pumpar upp luftmadrasser med, perfekt, då slipper jag svimma när Martins pool ska blåsas upp ;).
Jag hittade även en jätte fin stickad sjal (kunde faktiskt köpa den trots mitt fobi ;)). Den åkte i tvättmaskinen direkt och nu ska jag njuta när kvällen är kall och man kan linda om denna mjuka underbara sjal runt kroppen.
Mamma köpte en del grejer hon också.

Idag var det auktion och som tur var så hölls den inomhus eftersom regnet öst ner hela dagen.
Jag ropade in en låda med gamla lakan, ni vet sådanna där överlakan med spets och broderi på. Jag ÄLSKAR att ha dessa som laken i sängen. Inget gå upp mot den känslan.
Dagens skitlakan är inte alls sköna, spelar ingen roll om man köper på IKEA, Hemtex eller "dyra" kvalitétslakan. INGET går upp mot dessa.
Tyvärr var dom lite gulnande, så som gamla lakan kan bli så jag ska köpa hem Klorin för att få dom vita och fina igen.
Jag läste precis på nätet att vi tvättar på så låga temperaturer idag så att tvättmaskinerna är FULLA av bakterier.....URK vad äckligt!!! För att slippa bakterierna ska man typ tvätta en tom maskin med Klorin var 4 tvätt.....HUR många gör det? Inte jag i varje fall, men detta fick mig att tänka om.
Jag ska börja tvätta mina kläder i minst 60 grader. Jag har tvättat alla toppar, tröjor, T-shirts, shorts och liknande i 40, men nu blir det högre temperaturer. Att det står 40 i tvättråden är för att företagen garderar sig.
Jag brukar tvätta sängkläder i 95 grader och handdukar i 60 och varför jag tvättar allt annat i 40 är ju konstigt. Jag är ju så duktig med all annan tvätt. Hm.....man är aldrig för gammal för att lära om.

Tjingeling

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar