fredag 28 januari 2011

Det är tacken för att man försöker vara snäll.......

Ibland funderar jag på om man är alldeles för snäll, men man vill ju dra sitt strå till stacken så att säga.
Ägaren till gården bredvid bor en bit härifrån medans han hyr ut grannhuset.
Han har alltid plogat vägen till grannen utan att ta betalt av dom gamla ägarna, men då fick dom skotta sista biten upp till vårt hus själva.
Det kanske rör sig om 40-50 m, tillräckligt långt för att man ska slita ut sig. Vi har även en stor gårdsplan att skotta.
Vi frågade gårdsägaren om han kunde ploga en bit till och att vi självklart skulle betala för det.
Jo då, det skulle gå bra sa han.
Vi har fått plogat en bit upp i vår backe, ja kanske 40 m eller något sånt.
Fine, tänkte vi, det kan inte bli så dyrt.
I höstas mailade jag honom och frågade om vi skulle betala en årsavgift eller hur vi skulle göra, men fick till svar att han inte hade räknat på det.
Nu efter jul fick jag ett mail där han vill ta betalt per gång dom plogar och då även för resten av vägen, runt brevlådor, soptunna m.m.
Han frågade vad vi tyckte var ett rimligt pris och jag var ärlig och sa att vi faktiskt inte har en aning om vad som kan tänkas rimligt eftersom det är 4 st som använder vägen varav en är vattenverket som han redan får bidrag ifrån. Sen är det han själv som använder den + grannarna han hyr ut till.
Jag bad honom att återkomma med förslag. Tror ni han gjorde det???
Nix, vi fick en faktura idag....och jag kan säga er att det var MYCKET mer än vad jag kunde drömma om.
Hur går vi till väga nu? Vi vågar knappt prata med honom om det här för han är vida känd häromkring.
En sådan vill man gärna inte ha en "grannfejd" med.
Det är nog bara att betala och se glad ut, men vi måste försöka ta upp det här någon gång.
Det som känns så jäkla surt är att dom förra ägarna aldrig betalat en krona och nu när vi försökte vara sjyssta och vara med och betala så får man detta som ett slag i ansiktet tillbaka.
Nej, snällhet verkar man inte komma så långt med ibland.
Det var tacken det........!
Vad jag längtar till vår och sommar.......kanske inte för en har lilla parveln, men tom flugor skulle jag föredra nu framför snön....om inte för att det blir billigare för oss :).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar